Hårga

Ikväll kommer jag nog skära mig. Längtat efter det hela dagen, natten, veckan... O nu kan jag gott o väl göra det. Vad spelar det för roll, jag har redan sårat den jag älskar, för ja, det är mitt fel... Som vanligt. Så varför kan jag då inte såra mig själv lika mycket?
Nu tror jag ärligt talat att om vi inte löser detta kommer morgondagen gå åt helvete. Lixom, jag har TVÅ prov och en VIKTIG konsert! Varför tänker jag bara på dem egentligen? Jag borde skitit i det o snackat med dig istället. Det är ju bara min framtid, vad spelar den för roll egentligen om jag ändå kommer må som jag gör hela livet (ännu en vanlig lögn jag intalat mig själv ibland).

Trött på att spy, trött på livet, trött på allt.. But still i love you






Den välkända sägnen om hur Djävulen, utklädd till spelman, fick ungdomarna från Hårga by i Hälsingland att dansa sig till döds, på Hårgaberget.
"Här dansar den blå, här dansar den grå, men på Hårgaberget skall dansen stå!" ska Djävulen ha sagt medan han ledde ungdomarna upp på berget.

Spelmannen drog fiol ur lådan
och lyfte stråken högt mot söndagssolens kula.
Då blev det fart på Horgafolket,
de glömde Gud och hela världen

Dansen gick på äng och backar,
högt uppå Horgaåsens topp.
Man slet ut båd' skor och klackar,
aldrig fick man på dansen stopp.

Varifrån kommer du som spelar,
säg vem har lärt dig detta spel det vilda galna?
Stannar du inte brister hjärtat,
å Gud bevare han har bockfot!

Klockorna hade ringt i dalen,
och där gick far och mor och bror till socken kyrkan.
Var kan nu Horgas ungdom vara,
å herregud de dansar ännu!

Dansen gick till Horgalåten,
högt uppå Horgaåsens topp.
man har nu inte långt till gråten,
dansar nu sönder både själ och kropp.

Hejda din stråke spelman innan,
vi dansar liv och själ och alla ben ur kroppen.
Nej inte slutar han sin dans
förrän allesammans faller döda!



kommentarer

kommentera här:

namn:
kom ihåg mig?

e-post: (publiceras ej)

URL/din blogg:

kommentera här:

Trackback