Prooooov & plugg ofc ;D

Nu lite plugg snack!

Jag har två prov i morgon, Geografi / Sammhällskunskap och Fysik!
På fysiken ska vi kunna elektircitet, ni vet sånt om elektriska kretsar och atomer (Vilket kan vara ganska intressant om jag bara försöker få mig att tycka det! Sen på Geografin så jobbar vi med energi!  Det är också intressant tycker jag! Bara en liiiiiteeen nackdel, jag gllömde fysikanteckningarna hemma... HELVETE!! >.<


Så nu kommer jag skriva lite grann om det jag har proven i bara för att se hur mycket jag kommer ihåg av detta! :P Ni som inte vill läsa detta kan hoppa över till slutet eftersom jag tror att detta kan bli ett lååångt inlägg!

Vi börjar med Fysiken




Om två föremål har samma slags laddning Repilerar de varandra, ni vet när man trycker ihop två magneter och de "gör motständ" , de stöter bort varandra ehlt enkelt. Det är precis samma sak med två atomer med lika laddning!

Däremot så är det han helt annan sak om man har två atomer med olika laddning. Man säger ju att motsatser atraherar varandra (Ja älskling, vi är knappast helt lika ;D), det gäller även atomer! Häftigt va? =)

Om en atom är elektriskt neutral har den lika många protoner (de gröna plus plupparna på bilden) som elektroner (De röda minus plupparna). Det är vad som händer när ett batteri tar slut! Då har det blivit balans mellan Protoner och Elektroner. Varför tar inte batteriet då slut om det bara ligger i asken kan man då undra? Men det ska jag förklara! För att För att elektronerna ska kunna transportera sig till protonerna så måste man sluta kretsen!

Batteriets två sidor måste vara sammankopplade med något som leder ström för att Elektronerna ska kunna flytta på sig. Batteriets två sidår heter för övrigt plus pol och minus pol.

De två ämnen som bäst leder ström är Koppar och silver men silver används sällan i sladdar osv eftersom det är så pass dyrt! Saker som inte leder ström kallas Isolatorer, några exempel på sånna är Porslin, plast, kartong och tyg.



Spänning är ett uttryck man ofta använder när man pratar om elektricitet. Spänning är skillnaden mellan laddningar.

Ström mäts i Volt och skrivs som (I) Stora i. Man mäter det med voltmeter.

Spänning mäts i Ampere och skrivs med Stora u (U). Men mäter ampere med Ampermeter.

Resistans  mäts i Ohm och man skriver det med den grekiska bokstaven Omega (Ω).


Nu börjar jag tappa intresset, skriver kanske mer sen =P Tror det är bättre om jag pluggar ensam nu ;D


Idag på ungdomsmottagningen gick det TOPPEN!! Jag kände mig GLAD, på riktigt!! =D




kommentarer

kommentera här:

namn:
kom ihåg mig?

e-post: (publiceras ej)

URL/din blogg:

kommentera här:

Trackback